Dieta wegetariańska i dieta wegańska to sposoby odżywiania, które w ostatnim czasie cieszą się bardzo dużą popularnością. Ich zwolennicy są zdania, że są one w stanie skutecznie wyeliminować ryzyko zachorowania na różnego rodzaju choroby cywilizacyjne. Przeciwnicy tego typu diet twierdzą natomiast, iż stosując je nie ma możliwości, by dostarczyć organizmowi wystarczających ilości witamin i składników odżywczych.

Dieta wegetariańska

Mianem wegetarianizmu określa się sposób żywienia wykluczający spożycie mięsa, ryb oraz owoców morza, a także produktów pochodzenia zwierzęcego, jak żelatyna czy smalec. Układając dietę wegańską, zadbać należy o to, by nie zabrakło w niej między innymi węglowodanów złożonych. Dobrymi ich źródłami są między innymi razowe pieczywo, pełnoziarniste makarony, brązy ryż czy płatki owsiane.

Źródłem białka w diecie wegetariańskiej są głównie strączki. Do kategorii tej zalicza się soję, soczewicę, fasolę, groch oraz ciecierzycę.

Tłuszczy w jadłospisie wegetariańskiej dostarczą: oleje roślinne, awokado oraz orzechy.

Witaminy i składniki mineralne czerpane są tutaj głównie z warzy i owoców.

Do głównych zalet diety wegetariańskiej zalicza się fakt, iż jest to jadłospis gęsto odżywczy, charakteryzujący się niską gęstością energetyczną. Ze względu na duże spożycie warzyw i owoców, jest to dieta wysokobłonnikowa. Jadłospis wegetariański obfituje w cenne dla prawidłowego funkcjonowania witaminy, jak A, C oraz E. Ubogi jest on natomiast w cholesterol oraz nasycone kwasy tłuszczowe. Dieta wegetariańska przyczyniać może się również do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi.

Dieta wegańska

Jadłospis wegański bazuje na 5 kategoriach pożywienia, jakimi są: warzywa, owoce, pełne ziarna zbóż, orzechy i pestki oraz rośliny strączkowe. Pełne ziarna zbóż są między innymi bogate w witaminy z grupy B. Razem ze strączkami tworzą one komplet aminokwasów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Osoby stosujące dietę wegańską spożywać mogą między innymi pieczywo pełnoziarniste — żytnie, orkiszowe czy razowe, brązowy ryż, makaron pełnoziarnisty oraz różnego rodzaju kasze.

Kolejny ważny składnik diety wegańskiej — orzechy i nasiona, zawierają cenne białka i tłuszcze, a także kwasy Omega — 3, cynk, miedź i żelazo. Godne polecenia produkty tego typu to między innymi migdały, słonecznik, siemię lniane, orzechy nerkowca czy orzechy brazylijskie.

Warzywa to natomiast doskonałe źródło witamin, antyoksydantów oraz mikroelementów. Rośliny strączkowe zawierają natomiast bardzo dużo białka, podobnie jak soczewica, fasola, groch czy ciecierzyca. Owoce są z kolei bogate w błonnik.

Do zalet diety wegańskiej zaliczyć można między innymi: poprawę działania układu immunologicznego, zmniejszenie ryzyka nowotworów oraz redukcję wrażliwości na alergie.